Paul Auster: Cesty po skriptoriu
17. dubna 2008 16:01
„Největší ironií je, že postavy, jež spisovatel vytvoří, žijí déle než on. On umírá, ony zůstávají.“ Tento originální postřeh provází děj románu Cesty po skriptoriu.
První stránky Austerovy knihy slibují příběh s kriminální zápletkou či thriller. Starý muž, Austerem pojmenovaný jako Mr. Blank, sedící v pyžamu na kraji postele v zamčeném pokoji, neví, kde je, nic si nepamatuje. Čte na nábytku nalepené lístky s informacemi o tom, že stůl je stůl a židle je židle. „Kdo je ten člověk?“ ptá se Auster. „Co tu dělá? Kdy se zde objevil a jak dlouho zůstane?“ Na tyhle otázky, jak naznačuje autor, máme nalézt sami odpověď. Nenalézáme. Tento příběh je labyrintem bez konce.
Mr. Blank v pokoji objeví manuskript a od té chvíle připomíná Krappa z Beckettova dramatu. Místo starých nahrávek má ale poznámky z minulosti. Díky nim se pokouší opětovně nabýt paměť. Jde o marný pokus, ale těžko očekávat pravdu od nejasných zápisků, pakliže dokonce hosté, kteří jej navštěvují, působí jako hrdinové snu či přeludu.
Setkáváme se i s aluzemi na postavy Austrových předchozích románů, které do jednotlivých příběhů vcházejí a následně z nich vycházejí. Postavy předchozích knih spojuje novými souvislostmi. Do Blankova pokoje přicházejí David Zimmer z Knihy iluzí, Daniel Quinn ze Skleněného města, Anna Blumeová z V zemi posledních věcí a John Trause, spisovatel z Noci orákula, zde jako autor manuskriptu pohozeného v starcově pokoji.
Román je znamenitě vymyšlená hra, která čtenáře bezesporu vtáhne a okouzlí promyšlenou kompozicí, ve které ale v prvopočátcích jen těžko nalézáme smysl. Austerovi hrdinové se nezdají být skuteční. Připomínají jevištní postavy a právě zde nám autor demonstruje své zalíbení ve vrstvených scénářích.
Prostý příběh se proměňuje ve studii stáří. Stárnoucí muž se jako dítě handrkuje s ošetřovatelkou o počet pilulek, které má polknout. Zatvrzele se pokouší dostat ze zavřeného pokoje, a čvíme, že je odsouzen k porážce. Nechápe, kdo jsou jeho hosté a co od něj chtějí. Cesty poskriptoriu nabývají většího smyslu, když za příčinu zmatku v životě Blanka uznáme nikoliv manuskript s tajemnými informacemi, ale samo stáří.
Románje obrazem obav, které Austera pohltily a jichž nemohl pozbýt: starý ztracený člověk v pyžamu sedína okraji postele. „To jsem já za 20 let,“ říká Auster. Sobecký, do fikce pohroužený Mr. Blank.
Cestypo skriptoriu je rovněž knihou o „umění románu“, což u Austera nepřekvapuje. Autory knihy by mohli být spisovatelé z jeho předchozích románů a scénářů. Ten ze „Skleněného města“, opomíjející skutečnost, zajímajícíse pouze o vymyšlené příběhy, ten z filmu „Kouř“, trpící tvůrčí nemocí, nebo samotář zaujatý luštěním kriminální hádanky z „Knihy iluzí“.
Austerovu vypravěčskou imaginaci nejpřesněji charakterizují jeho vlastní slova: „Náměty si nevolíš. Ony sivolí tebe. Jakmile jednou propadneš knize, nemáš síly vybřednout. V tvůrčím procesu, jenž nepodléhá vědeckým zákonům, odhaluješ, co jsi chtěl dosáhnout. A posléze se přesvědčuješ, že veskutečnosti jsi měl odhalit vlastní omezení.“
Miro Procházka, připravila Erika Zlamalová