Michael March: Giacommo Casanova
01. ledna 1900 00:00
Jako se patří, že „fíkovník plodí fíky", tak k sobě patří Casanova a Obnažená nevěsta. Sám Casanova v ničem není jako „koule, krásně zaokrouhlená a šťastná svou uzavřeností", není ani jiným výplodem meditací Marka Aurelia, zato Casanova na baseballovém hřišti je prostě jednička.
Casanova filosof se nevyptává, ale dívá: lopata vypadá jako lopata, i když se navlékne jak řecká klobása. Podle Casanovy není pod slupkou co zkoumat, ani Svatbu Kadma s Harmonií.
Lenin následoval Casanovu jako psík a celý svět pokládal za zvrhlý. Teorii relativity, židovské spiknutí proti neviditelnému. Proč číst Lukrécia? Ve státě zuřivého Lenina právo nezná hranic, ospravedlňuje vše a neznamená nic.
A Marx - ani ten nebyl marxista.
Jako Einstein ani Casanova v dětství nemluvil. Krvácení z nosu, nezájem matky a předčasná smrt otce ho přivedly k „úvahám o mnišském stavu", než objevil Freudův princip slasti při překládání Iliady do italských veršů.
Setkání s papežem, Marií Terezií a Kateřinou i Bedřichem Velikým ho viditelně nudila. Vězení, útěk a vyhnanství zanechaly stopy.
S Markem Twainem se samozřejmě minul, zato v Praze poznal Mozarta a sepsal Historii mého útěku - jediná epizoda z jeho života, kterou vydal tiskem.
Vyhnán snad ze všech evropských měst a opět i z Benátek potutelně poznamenává, že „nachází své syny po celé Evropě".
Mrzne v Čechách, vzpomíná na rodnou Uličku komedie a píše Paměti.
Celuloidová božstva se do Casanovy nezamilovala.
V této éře vizuálního obžerství Casanova nenabízí svoji tvář, jen svá slova.
Poslední Evropan.