Kacířství a rebelie ve filmu - zveme vás do kina Aero!
12. května 2010 16:49
V klubovém kině Aero zahajuje filmová přehlídka Kacířství a rebelie. Ve dnech 19. - 22. května budou promítány vzácné snímky světové kinematografie a budou představena díla festivalových hostů, kteří se nebáli usednout na režisérská křesla.
Ať žije smrt!, film Fernando Arrabala odkazuje k heslu, které si v průběhu španělské války oblíbil generál Milán Astraya a Arrabal jej převzal pro surrealistickou adaptaci svého románu. Sugestivní snímek spojuje reálné příběhy z autorova dětství z období občanské války s krutými surrealistickými představami, jež se překlápí až do Rabelaisovské směsice tabuizovaného. Nechutné se prolíná s úžasným a postupem času tyto dvě polohy od sebe nerozeznáme. Jsme pohlceni obrazem.
Guernica, filmová adaptace Arrabalovy divadelní hry se opět točí kolem režisérova tématu – španělské občanské války. Dílo se silnými anarchistickými akcenty využívá symboliky stromu z Guerniky (takový je i doslovný překlad snímku), pod nímž se setkávají obě hlavní postavy – Goya a Vándala. V milostném objetí jsou svědky bombardování povstalecké vesnice a jejich osudy se rozchází, aby se každý po svém zúčastnil válečné vřavy. Nad všemi provokativními výjevy ční Arrabalova snová a zároveň velmi osobitá vize války ve Španělsku.
Núba žen na hoře Šenúa, snímek alžírské spisovatelky a režisérky Assie Djebarové bude na přehlídce zastupovat ženský pohled. Dílo vzniklo v době, kdy byl normou mužský a mužný pohled na realitu, a to nejen v kinematografii. Strukturou se snaží film napodobit právě tradiční zpěv núba, jehož prostřednictvím na sebe chtějí upozornit ženy, které v běžném životě nemají možnost vyjádřit své názory. Základní dějovou linii je příběh ženy, která přišla o rodinu v době války za osvobození a vrací se rodného kraje Šenúa. Zde začne postupně objevovat také utrpení ostatních alžírských žen. Film v sobě mísí dokumentární výpovědi s fiktivním příběhem hlavní hrdinky, čímž se stává vzácným dobovým svědectvím.
Film Po potopě Gao Xingjiana lze charakterizovat jako choreografii šesti postav na pozadí Gaových světoznámých obrazů tuší z posledního cyklu Po potopě. Příběh člověka vzpírající se narativní linii se beze slov prolíná do obrazů a stává se součástí jejich vlastní dynamiky: obraz, zvuk i řeč těla mají svůj vlastní život plný bolesti, zklamání, meditace a touze po vysvobození.
V druhém snímku Silueta, ne-li stín použil Gao záznamy ze své opery Srpnový sníh. Muž v Gaově snímku kráčí městem před zbořením. Avšak vzpomínky a představy, tvorba ve své oproštěné podobě začnou záhy udávat tempo a unášejí život ve své nedokončenosti, nesou ho mezi zrozením a smrtí, vztahy mezi lidmi, mužem a ženou, jednotlivcem a davem, nostalgií z dětství i války… Umělec samotář v neustálém ohledávání nejistého prostoru a hledání smyslu prázdnoty nás provádí subtilním filmem plným poezie: hra se světlem a stíny, evokace vnitřních obrazů a vtažení diváka do procesu tvorby.
Kromě toho lze v rámci týdne navštívit díla klasické kinematografie, jako jsou Solaris od Tarkovského nebo Vláčilovu Markétu Lazarovou. Jeden či několik z celkem deseti filmů, které představí přehlídka Kacířství a rebelie.
Předložením vstupenky z filmové přehlídky na pokladně Nové scény ND získáte slevu 20% na večerní autorská čtení na Nové scéně.