Archivy | Autoři | Michal Ajvaz
Michal Ajvaz Česká republika FSP 2010, 2000

Romanopisec, esejista a básník Michal Ajvaz – následovník Jorgeho Luise Borgese – se narodil roku 1949 v Praze. Vystudoval češtinu a estetiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a pak – nikoli ve šlépějích Borgese – se živil jako dělník, noční hlídač garáží a čerpač ve vodárně. Byl redaktorem Literárních novin a od roku 2003 je zaměstnán v Centru pro teoretická studia Akademie Věd a Univerzity Karlovy.
„Začátek je děsivější než chaos. Chaos je vždy součástí řádu a patří do našeho světa – zatímco začátek je tichý, slabomyslný chechot šíleného boha, jehož Slovo teprve bude vyřčeno.“
Michal Ajvaz znovuzabydluje Prahu – přízraky, blázny, dokonce i bohem – v románech, které slouží jako průvodci po zmizelém světě.
Je autorem knih: Vražda v hotelu Intercontinental, Návrat starého varana, Druhé město, Tyrkysový orel, Zlatý věk, Tajemství knihy, Prázdné ulice, Cesta na jih a Lucemburská zahrada. Filosofická pojednání nabízí Světelný prales. Úvahy o vidění.
Michal Ajvaz žije v Praze.

Michal Ajvaz: Lucemburská zahrada
08.12.2011 Ukázky
1.
„A autor textu?“ připomenul Paul starému pánovi, který se rozpovídal o klidném štěstí svých dnů strávených v krámku. Dozvěděl se, že v bytě majitele krámku teď bydlí dívka, která studuje přírodní vědy, a starého pána napadlo, že by ji mohl požádat, aby roztřídila a pojmenovala kameny a aby napsala k výstavě několik slov.

Michal Ajvaz: Poznámky ke knize Petra Krále Zpráva o místech
05.12.2010 Články
Kniha Zpráva o místech vyšla v nakladatelství Torst v roce 2008.

Michal Ajvaz: Rebelie je tématem každého uměleckého díla
09.02.2010 Rozhovory
rozhovor pro Festival spisovatelů Praha

Michal Ajvaz: Pokleslá dobrodružství mě vždy inspirovala
06.01.2010 Rozhovory
Rozhovor opublikovaly Hospodářské noviny v roce 2005.

Michal Ajvaz: Cesta na jih
21.09.2009 Články
Na počátku Ajvazovy tvorby, stejně jako u mnoha dalších význačných romanopisců, stály lyrické juvenilie. Od vydání debutové sbírky Vražda v hotelu Intercontinental si zvolil jako svůj nejvlastnější výrazový prostředek útvary prozaické a esejistické.